Michaela Chytilová – U ochrany značky je potřeba vystihnout ten pravý okamžik, kdy značka začíná růst

Téma ochrany značky bude mít na workshopu 6.4.  Každá značka může být úspěšná na starosti odbornice na slovo vzatá – Michaela Chytilová, majitelka patentové kanceláře, která má za sebou 16 let praxe, v jejím portfoliu se nacházejí značky malých a velkých firem.  Jak sama říká, ochrana značky a její budování se týká všech bez rozdílu. Každá (i ta velká značka) byla někdy malá a nějak začínala… Např. společnost Apple byla založená v roce 1976 a hned v roce 1977 zakladatelé Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronald Wayne podávají žádost o zápis ochranné známky, která je dnes symbolem inovace.

Kdy je tedy dobré začít ochranu vaší značky řešit? Počkat, až bude vaše značka úspěšná, protože na začátku to přece nemá cenu? Nebo to už bude pozdě?

 Míšo, pro koho je workshop vhodný? Koho bys pozvala?
Je několik kategorií. :)

  • Toho, kdo začíná a přemýšlí o své vlastní značce. Ten se může dozvědět, na co si dát pozor a kde se dělají nejčastější chyby.
  • Toho, kdo již svoji značku má a potýká se s tím, že mu značku napodobují nebo ji využívají.
  • Toho, kdo si chce potvrdit, že pro svoji značku udělal vše potřebné.

Kdy je dobré začít přemýšlet o nějaké ochraně značky?
Přemýšlet je třeba hned od začátku. Je pravdou, že není nezbytné podat přihlášku ochranné známky v první den podnikání. Je však třeba vystihnout ten pravý okamžik, kdy značka začíná růst. A to je mnohdy těžké, protože v takovém okamžiku se vše zdá důležitější a na ochranu značku se v tom všem mnohdy zapomene. Proto je lepší to udělat dřív, kdy na to mám ještě čas. :)

„ Nejčastější omyl podnikatelů je, že si myslí, že na začátku není potřeba ochranu značky řešit, že jsou ještě malí a jejich značka nemá žádnou cenu“

S čím ty se v praxi setkáváš? Jaká je realita, kdy podnikatelé značku řeší?
Jednou z nejčastějších věcí, se kterými se setkávám, je toto tvrzení:
„Naše značka je ještě malá, vlastně nemá ani žádnou hodnotu, není tedy nutné nějakou ochranu řešit.
Vrátíme se k tomu až bude značka velká a bude vydělávat velké peníze“. Je to ten nejběžnější omyl. Z praxe vím, že pokud se ochrana značky neřeší ze začátku, kdy ještě máte čas, zpravidla se pak začne řešit,  až když nastane nějaký problém. A to bývá často už pozdě. Každá značka i ta největší byla kdysi malá. I Apple, dnes jedna z nejhodnotnějších značek světa je toho příkladem. Společnost Apple založili Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronald Wayne v roce 1976 v garáži rodičů Steva Jobse a hned v březnu 1977 podávají žádost o zápis ochranné známky, která je dne symbolem inovace.

audience-1677028_960_720Jak mě jako podnikatele může ovlivnit to, že někdo poškozuje mojí značku. Jaké jsou vůbec způsoby, jak mojí značku může někdo poškozovat?
Ale ovšem. TY si buduješ nějaké jméno – značku. Poskytuješ kvalitní výrobky nebo služby. A někdo jiný si „vymyslí“ značku velmi podobnou té tvojí. Lidi si ji budou plést. Ale konkurence nebude poskytovat tak kvalitní produkty. A co se stane, zákazníci budou nepokojení a budou šířit, že TVÉ produkty za nic nestojí. A tvá dlouho budovaná pověst může být nezvratně poškozena.

 

„Internet není džungle, kde neplatí žádná pravidla. V PPC reklamách je často jako klíčové slovo použita značka konkurence, která je známější a víc hledaná.“

Můžu i já jako podnikatel, třeba nevědomě, poškozovat právě někoho jiného?
Samozřejmě, že se každý i nevědomky může dopustit porušení práv k duševnímu vlastnictví. Nicméně dnes je i internet plný informací o tom, jak se tomu vyhnout. Už když vybírám značku, měla bych si prověřit, jestli jsme si i nevědomky nevybrala něco, co je stejné, nebo podobné značce někoho jiného.
Samostatnou kapitolou jsou samozřejmě fotky, obrázky a texty. Zde platí pravidlo, nestahuj, nestahuj, nestahuj. Pokud nějakou fotku chci, koupím si ji řádně v databance. Internet už není džungle, kde pravidla neplatí. To mi připomíná dnes běžnou věc. V PPC reklamách je často jako klíčové slovo použita značka konkurence, která je známější a víc hledaná. Ale pozor, i to se nesmí. Už v této věci padli i rozsudky. A pokud já mám svoji značku chráněnou, mohu tu konkurenční reklamu nechat zablokovat.

Jsou nějaké oblasti podnikání, kde by podnikatelé měli obzvlášť dbát na ochranu svého duševního vlastnictví?
Asi ne.

„Software nejde patentovat, ale lze chránit název“

Jak je to například se softwarem, můžu si i ten chránit?
Software je definován jako literární dílo, spadá tedy do ochrany podle autorského zákona. Nejde ho tedy patentovat. Chránit si ale mohu třeba název toho programu nebo počítačové hry, to děláme běžně.

Jakým tématům se budeš na workshopu nejvíce věnovat?
Hlavně ochraně značky.

Workshop Každá značka může být úspěšná se koná 6.4. od 09.00 -12.30 v Praze. Více informací najdete zde.

 

mis foto

#pravo #navasistrane #dusevnivlastnictvi #chrantese
Michaela Chytilová je patentovým zástupcem. Pomáhá podnikatelům chránit to nejcennější, co mají – jejich nápady a značky. Mimo oblast patentů se specializuje na ochranu značky a designu. Kromě své praxe vede workshop o ochraně značky na VŠE v Praze, přednáší odborné i laické veřejnosti, spolupracuje s Úřadem průmyslového vlastnictví na projektu Snídaně s předsedou. Spolupořádá i řadu akcí pro podnikatele. Nové nápady, značky i design jsou cenné komodity firmy a pokud nejsou chráněné, je to stejné jako nechat otevřené dveře u nepojištěného auta nebo domu. Více informací o Michaele najdete na www.chytilova.cz či na jejím FB.